Sabtu, 9 Mac 2013

Resipi: Ayam Panggang Madu dan Nasi Ayam

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatah !


Er... Lupanya saya update blog ni tetapi saya malas updating kerana otak saya dah dikeringkan dan ia berkarat sepenuhnya. Biarkan saya tenangkan dulu...(I think my brain is rusty and need my brain wash. Now the break that I took some time..). Adik bongsu yang paling comel iaitu Fatin Nur Ain, adalah seorang yang sweet tooth. Dia gemarkan makanan yang panggang. Tetapi once in while, ada la saya jugak buatkan Ain ayam panggang ke bakar ke. Kalau tak malas aku dah sampai, TAK MAHU. Kerana rumah saya tidak ada ketuhar dan kebiasaannya buatkannya di kampung. 

Saya cuba melawan ibu nak masakkan ayam. Adik cuba rasa antara makanan ibu dan saya. Akhirnya, saya dimenangi tetapi adik bercakap ayam ini lebih sikit BERLEMAK!. So, she is chosen as Mother's food is WINNER. Huhu T.T.. Okey la takpe tetapi asalkan makanan cukup berseimbang dan sedap, tak nak rasa tawar dan berapa masam malahan juga masin.

Roasted Chicken Turkey adalah hidangan Turki bermain-main. Tidak ada resipinya di Malaysia kerana ayam ini lebih besar daripada ayam biasa. Saya terasa-rasa yang ia hidangan sangat lazat kerana ini simple nak masaknya. Ia lebih mencairkan perasaan atau selera makan kerana hidangannya memanggil-manggil perasaan ingin mencuba.

Okey, okey dan okey agaknya sayalah orang pertama yang akan mengambil bahagian paha ayam belanda itu! Saya bawa ayam itu dan tempat membakar.

Cepat-cepat saya menawarkan diri untuk membawa ayam itu. Kami semua teruja. Lalu minggu berikutnya, kami berkumpul di ruang memasak yang disediakan oleh ibu saya. Begitulah kebiasaannya kami bertukar-tukar resipi dan ilmu daripada rakan rumah sejiran dan rakan sekelas.

Bahan-bahan yang digunakan oleh ibu mudah sahaja. Ibu menggunakan garam, lada sulah, sedikit madu dan campuran herba. Ayam itu dibakar dalam ketuhar selama hampir dua jam.

Sementara menunggu ayam masak, ibu menyediakan bahan sayuran seperti lobak merah, bawang besar dan kentang. Saya pula membantu ibu, bahan sayuran dipotong dadu. Pastu, saya bawak bahan sayuran kecuali bawang besar direbus separuh masak dan dimasukkan ke dalam ketuhar bersama bawang besar. Sayuran tersebut diletakkan di celah-celah paha dan kepak ayam.

Untuk memastikan ayam masak sepenuhnya, ibu mencucuk bahagian isinya dan ayam itu mengeluarkan cecair jernih. Dibawanya kelaur bekas pembakar lalu ibu mengasingkan air yang dihasilkan oleh ayam.

Saya terkejut dan bertanya "Mengapakah ibu keluarkan cecair jernih dari ketuhar?" Ibu menjawab "cecair ini kita gunakan untuk dijadikan gravy." Apa itu gravy? Oh rupanya, gravy is sauce, made often from the juices that run naturally from meat or vegetables. Mestilah sedap dibubuh dengan roti.. Yumm!! Haha XD

Kemudian ibu membungkus ayam panggang itu dengan kerajang aluminium dan dimasukkan semula ke dalam ketuhar selama setengah jam. Sementara ayam dibakar, ibu menyediakan gravy iaitu stok ayam yang dicampurkan dengan sedikit krim dan tepung jagung.

Ibu juga merebus kacang pis, bunga kubis dan brokoli. Hampir tiga jam menunggu, akhirnya kami menikmati honey roasted chicken bersama-sama. Emm..... barulah saya tahu, tip memasak honey riasted chicken adalah terletak pada cara menanggangnya dan bagaimana nak bermula dimasak. Diam-diam saya merancang untuk mereka resipi sendiri. Bahan-bahannya?

Ikut sesuka hati! Hasilnya,


Honey Roasted Chicken

:  Bahan-bahan  :

1 ekor ayam (anggaran 1.5 kilogram beratnya)
1 sudu besar madu atau jem aprikot
5 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 sudu kecil daun bawang (dicincang)
1 sudu kecil taragon (jika suka)
1 sudu kecil thyme (jika suka)
Garam secukup rasa
50 gram mentega (suhu bilik)
2 biji limau (dicincang isinya)

:  Cara-Cara  :

1. Masukkan garam, madu atau jem, bawang putih dan herba di dalam mangkuk besar. Sapukan kesemuanya pada ayam.
2. Sapukan pula mentega dicelah-celah antara isi dan kulit ayam.
3. Panaskan ketuhar pada kepanasan suhu 250 Celsius.
4. Sumbatkan isi oren ke dalam perut  ayam. Biarkan ayam diperap selama 15-30 minit.
5. Masukkan ayam ke dalam dulang pembakar yang telah disampul dengan kerajang aluminium (aluminium foil), letakkan dengan cara dada ayam di sebelah atas. Bakar selama 15 minit. Kemudian kecilkan suhu ketuhar kepada 180 Celsius.
6. Sampulkan ayam dengan kerajang aluminium, biarkan selama 45 minit atau sehingga masak. Sesekali percikkan seluruh ayam dengan cecair yang keluar semasa proses membakar. Keluarkan lebihan cecairnya untuk dijadikan gravy.
7. Bagi memastikan ayam telah masak, cucuk isinya dengan lidi sate atau garfu sehingga cecair jernih mengalir keluar.
8. Perlahankan kepanasan ketuhar kepada 150 Celsius.
9. Bukakan kerajang aluminium dan bakar ayam selama 10 minit agar garing di bahagian kulitnya.
10. Tutup ketuhar dan keluarkan ayam. Biarkan selama 10 minit di dalam kerajang aluminium sebelum dihidangankan bersama kentang, lobak merah, dan salad.

Ayam Panggang Madu sungguh enak dimakan ketika panas-panas. Heaven in my mouth =)... Addition, I have idea with it and of course, I cooked chicken rice set ready complete with all the sauce, but the recipe rice and sauces it's all too simple... Try this honey roasted chicken recipe!! Yummuylicious!!

Thank you for reading this entry !

Tiada ulasan :

Catat Ulasan