Selasa, 24 Julai 2012

Resepi: Bubur Ayam Havermut

Assalamualaikum !

Sudah tiba Bulan Ramadhan. Do you are enjoy to like Ramadhan month to do many benefits and blessing from Allah? Keadaan aku tak ubah seperti seorang homeless yang tiada arah tujuan tapi aku suka memasak giler sebagai satu hobi saya. Haha.. Expect, aku ada di rumah. Sarapan pagi dengan bubur ayam memang menjadi kenikmatan tersendiri. Anda juga dapat menambah pangsit sebagai bahan pelengkapnya. Yang membuat sarapan kita semakin lengkap dan nikmat.

Yes, resipi bubur ayam havemut lah! Kenapa aku buat resipi bubur ayam havemut pulak? Mestilah sebab Fatin Nur Ain, adik bongsu saya yang suka makan ni. Taklah aku la tu yang suka makan bubur ayam havermut haha. Dia selalu minta aku membuat bubur ni tapi tak menjadi. Kerana aku hanya selalu membuatnya pada musim bulan Ramadhan.

Eh! Adik Fatin, geramnya aku. Kerana sudah tiba masanya, saya membuat bubur. Hihi T.T (menangis). Seriusnya wey! Okey, aku cuba berkongsi resepi ni kepada anda semua ya tapi bahan-bahan ini susah nak memcari untuk membelinya. Aku yakin anda semua boleh membeli bahan-bahannya di semua Kuala Lumpur kalau tak mampu membelinya, mintak dengan pihak hotel bertaraf 5 bintang lahhh. Haha. Hanya saya bergurau! Saya membeli bahan-bahannya dari Kedai Supermarket. Baeklah ni ikut resepi yang aku buat selalu, alhamdulillah tak pernah la tak jadi lagi setakat ni.


Yummy!! Sangat sedap sambil rasa bahagia.. Awesome !!

: Bahan-Bahan :
1 ekor ayam (pilihan)* aku pakai ayam kampung
2 liter air
200 gram havermut
2 siung bawang putih, cincang kasar
1 cm jahe, memarkan
1 senduk teh kecap asin jepang
1/2 sendok makan garam
1/4 sendok teh merica bubuk
1 butir telur
1 sendok teh minyak wijen
1 sendok makan margarin, untuk menumis
*terpulang

: Bahan Pelengkap :
5 lembar pangsit, potong kotak kecil, goreng
2 batang duan bawang kecil

: Bahan Sambal :
5 buah cabit rawit hijau, iris-iris
3 sendok makan kecap asin

: Cara-cara :
1. Rebus ayam kampung di dalam air hingga empuk. Saring. Ukur kaldu 1200 ml. Suwir-suwir ayam.
2. Tumis bawang putih dan jahe sampai harum. Masukkan kecap jepang, garam, merica bubur, dan gula pasir. Aduk rata. Tuang kaldu. Aduk hingga mendidik.
3. Masukkan havermut. Aduk hingga mengental dan havermut matang. Tambahkan telur. Aduk hingga berserabut. Masukkan minyak wijen. Aduk rata.
4. Sajikan bersama suwir ayam, pangsit, daun bawang dan sambalnya.
* Untuk 8 porsi sahaja.

Saya buat 2 aduan mangkuk. Semalam ada saudara sedara datang, murah rezeki diorang sebab still ada 1 aduan mangkuk left dalam fridge. Jadi saya hidangkan dorang dengan bubur ni untuk bersahur. Gembira betul sebab bubur saya laku. Lembut hehe. Mak selalu pesan kat saya, jangan kedekut hidang makanan untuk tetamu, sebab dorang ni bawa rezeki kat kite =). Oh ya selamat bercuba!

Thank you for reading for this entry !

Tiada ulasan :

Catat Ulasan