Khamis, 20 Jun 2013

Resipi: Lempeng

Assalamualaikum Warahamtullahi Wabarakatuh !


Gilanya saya sentiasa lupa untuk mengemaskini blog ini ... Sudah tentu, saya malas untuk mengemaskini penulisan kerana saya fikir apakah yang saya menulis tajuk dalam blog ini? Fikirkan ... Fikir ... Fikir ... akhirnya, saya mendapat idea tetapi ia berkarat! OMG!.. Okay saya ingin berkongsi kepada anda semua resipi "BREAKFAST".. Apakah ia? Lempeng adalah saya suka makan apabila pada awal pagi .. Yummylicious! Sebenarnya, saya suka berkongsi resepi (memasak adalah hobi saya) dan saya mempunyai banyak resipi! Haha XD

Dalam kali ini, ia tidak menjadi jelas lagi - saya suka lempeng. OMG! Walaupun ia akan kelihatan bahawa saya telah berkongsi resipi lempeng di blog ini pun, aku jelas tidak dilakukan lagi! Huhu...

Ia nikmat Allah untuk berada di sini menyaksikan keindahan alam dan kejadian bumi ciptaan-Nya. Subhanallah ! Kami sekeluarga tanpa abang sulung aku bersedia untuk menikmati makan pagi di suatu sudut berhampiran tingkap bawah hotel Glory Beach Resort Port Dickson, Negeri Sembilan, Malaysia. Mengapakah aku bercakap ini, tanpa abang sulung? Kerana dia masih belajar di HUKM sudah hampir peperiksaan semster akhir.

Di laman hotel, putik-putik bunga sedang muncul dengan pelbagai warna. Kami menghirup secangkir kopi panas bersama susu segar. Dari kejauhan kincir-kincir angin kuat yang malas di tengah lautan.

     "Selamat pagi. Tuan dan puan mahu pancake?"

     "Pancake?" Kami mahu," sambil hati bertanya-tanya bagaimanakah rupanya.

Sebentar kemudian pemilik rumah tumpangan (bed & breakfast) datang membawa beberapa pancake panas bersama madu dan mentega. Ya Allah, lempeng rupa-rupanya. Aku pernah mendengar dan melihat perkataan pancake di dalam kamus. Namun tidak pernah merasainya. Allahu Akbar, peluang berada di luar negeri adalah suatu yang di luar jangka.

Tidak langsung terfikir di benak ibu saya berada di rumah dan menikmati pancake, madu dan mentega. Ia bagai mimpi. Lalu, nikmat Allah manakah yang saya dustakan? Sewaktu aku di Tingkatan 2, salah satu sarapan pagi yang sering disajikan adalah lempeng. Ibu membuat lempeng kerana sebab tertentu.

       "Ala.... ibu mana jemput-jemput? Kami suka jemput-jemput."

       "Hari ini kita makan lempeng sebab tidak cukup minyak masak."

       "Lempeng apa? Lempeng pisang atau lempeng kelapa parut?"

       "Lempeng kelapa."

Kami bersorak gembira. Aroma lempeng kelapa memenuhi setiap ruang rumah biasa kami. Harumannya menusuk-nusuk dan menaikkan selera. Ia sedap dimakan panas-panas. Suatu hari ibu memperkenalkan kami dengan sejenis lempeng baru. Ia berlubang-lubang dan dimakan bersama kari daging dicampur dengan kentang. Dagingnya sedikit tetapi kuahnya berlinang-linang.

Masya-Allah!

Begitulah bagaimana Allah memberikan ilham kepada ibu agar bijak mengatur perbelanjaan dapur. Abah seorang pekerja biasa di RapidKL dulu dan sekarang sudah menjadi pesara. Hanya arkitek sekolah atas lulusan SPM. Gajinya biasa. Ajaibnya, ibu masih boleh menyediakan makanan berkhasiat untuk kami sekeluarga. Agak saya begitu sebab apa yang ibu semuanya sedap-sedap belaka.

Hari itu kami ibu memasukkan sejenis acuan sebesar tin susu yang berlubang-lubang ke dalam adunan. Kemudian mengirai adunan tepung cair yang berwarna kekeuningan di atas kuali leper. Akhirnya terbentuk kepingan nipis berurai-urai seperti jala. Pantas ibu mengirai, melipat dan membentuk lalu menyusunnya di dalam pinggan hidangan.

     "Wah..... lempeng berlubang!"

Setiap kali memasak, pasti kami adik-beradik (aku dan adik aku, Fatin) datang memerhati dan mengerumuni ibu. Ibu tersenyum puas malahan tertawa bahagia melihat gelagat anak-anak yang masih pertengahan kecil mengaguminya.

Allahu Akbar, barangkali begitulah bagaimana Allah memberikan kepuasan serta motivasi kepada ibu sebagai Ummi dan isteri. Ia salah satu amanah Allah kepada manusia sebagai khalifah-Nya di muka bumi ini. Bagi saya, lempeng berlubang adalah lambung ketekunan. Ia perlu diurai satu persatu senipis mungkin. Jika acuan tersumbat, ia perlu segera dibetulkan agar aliran adunannya lancar. Jika tidak, ia akan menjejaskan rupa bentuk kiraian. Lempeng berlubang ini lambang kesabaran buat Ibu yang kasihkan anak-anaknya.

Namun ada masa-masa tetrentu permintakan untuk makan lempeng berlubang tidak akan dilayan walaupun masih ada kari daging tersisa di dalam periuk belanga.

    "Ibu, boleh buat lempeng berlubang pagi ini?"

    "Eh! Mahu kena rotan? Inilah bulan Ramadan!" Itulah berkata Ibu kepada adik aku, Fatin yang tak sedarkan sedang dia berpuasa!

Apabila dewasa, aku jarang berjumpa dengan lempeng kecil menghadiri jamuan. Sesekali aku membuat tempahan untuk majlis di rumah atau di pejabat. Aku tidak meminta resipi apatah lagi untuk membuatnya. Alasan aku kerana tiada acuannya. Allahu Akbar, Ibu zaman dahulu boleh menggunakan tin susu sahaja! Jika teringin, aku hanya beli di pasar malam.

Selalunya ia berakhir dengan aku membanding-bandingkan rasa kuah kari daging yang dibeli dengan keenakan kari daging sentuhan tangan masakan Ibu. Apabila bekeluarga, kenapa aku perlu tersinggung apabila anak-anak yang masih kecil pada masa dahulu hampir tidak mengenali roti jala sedangkan sebagai Ibu, aku tidak memperkenalkan kepada mereka. Dengan wajah hairan serta secara acuh tak acuh mereka bertanya yang menyebabkan saya kehilangan kata-kata. Esok-esok.... jangan salahkan anak pula.

"kenapa Ibu panggil roti jala? Tak ada rupa pun!" tentu sekali pancake yang pertama kali aku makan yang Ibu cuba resipi baru di rumah menjadi pilihan anak-anak. Ini yang saya mempersembahkan kepada mereka kerana aku lebih mahir menyediakan berbanding dengan lempeng berlubang.

Akhir hasilnya, Subhanallah!

Yummyliciuos! Enak dimakan dengan madu dan sikit mentega cair.

Lempeng (Pancake)

:   Bahan-bahan   :

1 1/2 cawan tepung serba guna
3 1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1 1/4 cawan susu segar penuh krim (buttermilk)
1 biji telur
3 sudu besar mentega cair

:   Cara-cara   :

1. Ayak tepung, baking powder, garam dan gula di dalam mangkuk.
2. Lubangkan adunan di tengahnya dan masukkan sedikit susu, telur dan mentega cair. Kacau sehingga sebati dan bancuh dengan susu sehingga adunan sekata serta tidak bergental.
3. Panaskan kuali leper non-stick dengan sedikit minyak masak di atas api yang sederhana. Curahkan sesenduk kecil adunan (batter) ke atasnya.
4. Biarkan adunan lempeng timbul lubang-lubang kecil dan agak kering serta keperangan, terbalikkan.
5. Angkat apabila kedua-dua belah lempeng keperangan. Hidangkan bersama mentega dan madu atau jem ketika masah panas.

Besides pancakes, I want to try a new pancakes.. Because of that, I am curious to new pancakes - addition with jam.. Finally, I am trying to eat pancake with addition jam and it's very delicious when pancakes's crispy is soft.. Look the picture's I do cooking pancakes below.

Wow! Coconut Flour Blueberry Pancakes dimakan sangat lazat..

Lempeng Tepung Kelapa Blueberry

:   Bahan-bahan   :

1/2 cawan tepung kelapa
1 sudu kecil baking powder (baking soda)
2 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar mentega cair atau minyak kelapa
2 sudu besar madu atau sirap maple
1 cawan susu*
4 biji telur
1/2 sudu kecil garam
1 Blueberry pain
Mentega atau minyak kelapa untuk menggoreng

:   Cara-cara   :

1. Serabi (periuk leper) haba untuk haba sederhana
2. Pukul telur, susu, mentega, madu, dan esen vanila bersama-sama sehingga sebati.
3. Dalam mangkuk yang berasingan, tepung campuran kelapa, baking powder (baking soda), dan garam bersama-sama sehingga digabungkan.
4. Campurkan bahan kering dalam dengan bahan-bahan basah.
5. Biarkan adunan duduk selama 10-15 minit.
6. Gris serabi dengan minyak kelapa atau mentega.
7. Sudu adunan ke serabi dan meleperkan dan membentuk lempeng. Cuba untuk memastikan mereka kecil (lebih besar daripada penkek sekarang tetapi lebih kecil daripada penkek tradisional).
8. Drop 5-6 blueberry ke setiap penkek.
9. Masak beberapa minit sehingga warna perang, maka flip dan masak sampingan yang lain selama kira-kira satu minit, atau sehingga masak. Jangan berjalan kaki, mereka boleh membakar dengan mudah.

Adakah aku cakap "jangan berjalan kaki, mereka boleh membakar dengan mudah"? Haha XD.. Maksudnya, biarkan penkek dimasak kerana sudah bahan minyak dalamnya. Don't worry, they are not flavor-free; they are also very delicious! Yummylicious!! Happy trying this recipe!
       Wallahu a'lam

Jazak'Allahu Khairan for your reading this entry !

Tiada ulasan :

Catat Ulasan