Selasa, 5 Ogos 2014

Resepi: Kek Keju Strawberi Tanpa Bakar

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!!


Salam 1 Malaysia!... Kembalinya aku di sini.. Aku betul rindu sangat blog ini kerana seronok menulis blog ini.. Best lagi menlucukan dalam ruang blog ini.. Kebetulan, aku sibuk amalan-amalan sepanjang bulan Ramadan seperti solat terawih, bertadarus al-Quran dan lain-lain.. Aku rindu Ramadan, gembira datang Syawal! Alamak?! Sepanjang bulan Syawal, masing-masing sibuk nak buat RUMAH TERBUKA.. Betul tak? Aku ke? Yalah tetapi hanya kecil jemput sanak-saudara sahaja.. Hahaha.. Nak jimatkan duit.. Akukah kedekut? Of course, I'm stingy but enough budget list of ingredients for the Open House..

Kali ini saya menulis blog kongsi resepi daripada Dapur MasterChef dan bertajuk "Kek Keju Strawberi Tanpa Bakar", kamu pernah dengar resepi itu tak? Mungkin ada atau tak?? Ok saya nak beritahu kamu semua sebelum memasak resepi itu.. Aku medapat bahan itu di Cold Storage KLCC dan di sini berjalan makan angin.. Bila saya lihat kedai itu, aku berfikir mahu membeli bahan segar dan ada di dalamnya sediakan yang kedai lain tak ada bahan resepi itu.. So, aku terus beli la..

Bila aku balik ke rumah, aku fikir lebih elok aku terus memasak pencuci mulut ini kerana kek ni perlukan semalam.. Aku baru faham hidangan sejuk makan disedap.. Pastu aku dah menyediakannya dan simpan di dalam peti sejuk bukan tempat berbeku.. Kalau tak, susah nak makan ni kerana dah keras ais.. Hahaha..

Kek Keju Strawberi Tanpa Bakar

:   Bahan-bahan   :

10 gram biskut Oreo (tanpa inti)
50 gram mentega (dilembutkan pada suhu bilik)
110 gram gula aising
120 mililiter krim memasak
200 gram keju krim
1 cawan buah strawberi
1 sudu besar gula putih (boleh ditambah jika buah strawberi terlalu masam)

:   Cara-cara   :

1. Kisar kering biskut Oreo sehingga hancur dan ramas bersama mentega sehingga sebati. Masukkan ke dalam gelas jernih dan padatkan menggunakan sudu. Sejukkan di dalam peti sejuk.
2. Kisar halus buah strawberi tanpa air dab masukkan ke dalam periuk. Campurkan tepung jagung dan gula. Panaskan di atas api sederhana. Kacau sehingga campuran strawberi menjadi pekat dan gula telah larut sepenuhnya. Biarkan sejuk.
3. Di dalam sebuha mangkuk, pukul keju krim bersama gula aising sehingga kembang dan sedikit kental.
4. Masukkan krim memasak yang telah dipukul ke dalam campuran keju krim dan gula. Gaulkan perlahan-lahan sehingga sebati.
5. Tuangkan adunan keju krim ke dalam gelas yang sudah diisi lapisan biskut, diikuti dengan campuran strawberi yang telah dimasak. Lapiskan kembali dengan campuran keju krim.
6. Sejukkan sekurang-kurangnya satu jam di dalam peti sejuk di bahagian dingin (bukan sejuk beku untuk daging dan aiskrim tau la...hahaha). Semakin tebal lapisan krim keju, semakin lama ia perlu disejukkan di dalam peti sejuk sebelum boleh dimakan.

Selamat bercuba.. Betul lazat kek itu tanpa bakar.. Yummylicious!!! Cuba jangan cuba kalau tak rugilah tau la.. Hahaha..
      Wallahu a'lam

Jazakalllahu Khairan for your reading this entry !

Tiada ulasan :

Catat Ulasan