Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatah !
Apa khabar semua? Sihat tak? Alhmadulillah anda semua sihat ya =).. Syukurnya kita mendapat terus hidup di dunia. Saya akan berkongsi dengan abang saya yang bernama Firdaus Mat Sedik tentang soal kesihatan. Dia sedang menjalani clinical bawah ijazah perubatan (Doktor) di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) bersama blogger perempuan yang terkenal di dunia, Fatin Liyana. Oh ya? Anda semua berkenal Fatin Liyana tak? Haha XD. Okeylah jom membaca entry ini ya..
Anda tak mengambil berat tentang kesihatan kepada diri sendiri atau orang tua seperti ibu bapa? Kadangkala tak peduli dan jarang ambil tahu tentang kesihatan. Bahaya tau la. Kesihatan adalah salah satu nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada hamba-Nya yang bersyukur. Biasanya, hanya orang yang sakit memahamai pengertian sihat. Disebabkan kesihatan itu diberi percuma, maka orang sihat jarang mengambil berat soal kesihatan.
Anda tak mengambil berat tentang kesihatan kepada diri sendiri atau orang tua seperti ibu bapa? Kadangkala tak peduli dan jarang ambil tahu tentang kesihatan. Bahaya tau la. Kesihatan adalah salah satu nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada hamba-Nya yang bersyukur. Biasanya, hanya orang yang sakit memahamai pengertian sihat. Disebabkan kesihatan itu diberi percuma, maka orang sihat jarang mengambil berat soal kesihatan.
Namun demikian, kini masyarakat umum mula mengambil berat tentang kesihatan. Banyak orang menghabiskan ribuan ringgit untuk sihat dan mengekalkan kesihatan itu sendiri. Industri kesihatan berkembang pesat. Perniagaan "atas sakit orang" ini bernilai trilion dolar Amerika. Persoalannya, adakah perniagaan ini berkembang atas dasar kesedaran orang ramai atau terpergaruh dengan kuasa media?
Definisi Sihat dan Sakit
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Kemudian, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat." (Surah al-Takathur 102:8)
Ibn Abbas memberi tafsiran nikmat tersebut ialah nikmat kesihatan. Manusia akan dipertanggungjawabkan dengan perkara yang telah dilakukan ketika sihat. Antara yang dikaitkan dengan industri ini seperti makanan tambahan (supplementary food), makanan kesihatan (health food) perubatan tradisional dan pelengkap (tradisional Chinese medicine - TCM), peralatan kesihatan (sofa urut dan alatan semanan), alatan atau bahan kesihatan dan kebersihan (sabun, disinfektan, syampu dan ubat gigi). Untuk memastikan perkhidmatan yang terbaik apabila sakit, maka ia melibatkan pula insurans memberi nafas berterusan kepada hospital swasta yang canggih dan mewah.
Perubatan dan kesihatan kini semakin mahal, mungkin kerana ia kini bergelar "industri". Sebelum kita pergi lebih jauh, marilah kita memahami maksud kesihatan seperti yang dijelaskan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (World Health Organization - WHO). WHO menjelaskan "kesihatan" ialah kesempurnaan aktiviti fizikal, mental, sosial, dan rohani yang baik.
Ini bermakna, sihat bukan bermakna tanpa penyakit. Tetapi bagaimana seseorang itu menjalani kehidupannya? Pesakit diabetes, hipertensi, skizofrenia dan lain-lain boleh dianggap sebagai pesakit yang sihat sekiranya mereka mampu menjalani kehidupan dari sudut fizikal, mental, sosial, dan rohani dengan baik walaupun terpaksa bergantung kepada ubatan-ubatan seumur hidup.
Tafsiran WHO ini juga memberi pengertian "tidak sihat" kepada mereka yang secara zahirnya kelihatan sihat, tetapi tidak mampu bersosial dengan baik seperti menyendiri, murung dan sebagainya.
Ternyata, definisi kesihatan seperti yang digariskan oleh WHO selari dengan ajaran Islam. Namun, Nabi Muhammad S.A.W. telah meletakkan tafsiran kesihatan ini dengan lebih tinggi apabila mengaitkan hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia sebagai salah satu elemen kesihatan. Islam menganjurkan umatnya menjaga kesihatan, mencegah itu lebih baik dan apabila sakit kita disuruh mengubatinya.
Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Setiap penyakit ada ubat penawarnya dan apabila sesuatu ubat itu sesuai dengan jenis penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." (Riwayat Muslim)
Perubatan Rukyah
Kini, perubatan Islam mula mendapat tempat dalam masyarakat. Pusat perubatan Islam atau orang perseorangan yang menawarkan khidmat perubatan Islam kini tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Namun, perkara yang menyedihkan apabila yang dikatakan sebagai perubatan Islam itu sekadar terhad pada jampi, sihir, jin, syaitan, dan iblis serta penyakit buatan orang.
Kaedah perubatan Islam pula hanya dikaitkan dengan bacaan ayat suci al-Quran dan doa-doa tertentu atau lebih dikenali sebagai rukyah. Ada pula pengamal-pengamal perubatan alopati (perubatan hospital atau moden) mengaku sebagai perubatan ini dengan hanya mengamalkan perubatan ini dengan adab dan tertib Islam.
Hujah mereka mungkin berdasarkan ayat Allah ini yang bermaksud: "Dan kami turunkan al-Quran menjadi ubat penawar bagi orang yang beriman dan al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang yang zalim melainkan kerugian." (Surah al-Isra' 17:82)
Mereka mengkaji ayat-ayat al-Quran tertentu dan membacanya untuk merawat apa-apa jua jenis penyakit termasuklah kanser dan penyakit-penyakit yang dianggap berbahaya dan sukar dirawat dalam dunia perubatan moden.
Walau bagaimanapun, hakikatnya al-Quran adalah panduan untuk kejayaan umat Islam di dunia dan akhirat. Ia sebagai dalil kewujudan Allah dan membuktikan bahawa Allah Maha Bijaksana dan Maha Mencipta. Ia bukanlah satu buku teks perubatan khusus dan tidak juga menetapkan ubat yang khusus untuk penyakit yang khusus. Kitab ini ternyata menyuruh manusia supaya berfikir, berusaha dan menambah ilmu untuk kebaikan manusia yang lain, maka peranan yan dimainkan oleh al-Quran sangat besar dan suci untuk dibandingkan dengan ilmu perubatan.
Walau bagaimanapun, berdasarkan beberapa hadis Nabi S.A.W., perubatan dengan rukyah ternyata satu pilihan yang tepat. Pengamal dan pesakit perlu mempunyai keyakinan yang tinggi dan memahami bahawa penyakit itu datang dan pergi dengan izin Allah.
Perhatikan selepas selesa:
Perubatan menggunakan ayat-ayat al-Quran atau rukyah kini ada yang secara khusus merawat penyakit yang pernah dirawat oleh Rasulullah S.A.W. dengan ayat yang dibaca oleh Baginda, dan apa pula penyakit-penyakit baru berdasarkan kajian mereka terhadap al-Quran itu sendiri. Ternyata al-Quran merupakan mukjizat bukan sahaja untuk Nabi Muhammad S.A.W. tetapi juga untuk umat-Nya
Pengubatan Alternatif
Tetapi, Nabi S.A.W. tidak pernah menolak untuk berubat dengan cara lain selain ayat-ayat rukyah. Maka, sudah tetentu Islam tidak menolak perubatan alopati atau hospital yang diamalkan sekarang. Yang penting, Islam membimbang perubatan tersebut supaya selari dengan Islam dari segi etika dan syariat terutama sekali dalam kaedah pengubatan, ubat-ubatan dan etika pengamal dengan pesakit.
Terdapat sebuah hadis yang bermaksud: "Hikmah itu ialah barang tinggalan milik Mukmin, sesiapa sahaja yang menemuinya, maka dialah yang lebih berhak atasnya." (Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah)
Hadis di atas menyatakan bahawa ilmu itu ibarat barang tinggalan umat Islam yang tercicir, di mana-mana sahaja kamu menjumpainya, maka kamu ambil, kutip dan galinya. Berdasarkan hadis ini, apa-apa jua keadaan ilmu itu, ia milik orang Islam. Sama ada ia perubatan moden, alopati, homeopati, alternatif dan sebagainya, menjadi tanggungjawab pengkaji Islam untuk membawa ilmu tersebut dalam dunia Islam.
Budaya dan tamadun Islam bukanlah berasaskan bangsa, tetapi bersandarkan kepada al-Quran dan hadis. Nama-nama besar dunia perubatan seperti Ibn Kaldun, Ibn Sina, al-Khawarizmi dan sebagainya bukan datang dari dunia Arab sahaja, tetapi daripada pelbagai bangsa di pelbagai tempat.
Betapa indanya perubatan yang dianjurkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Penjagaan kesihatan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. bukan sekadar memakan makanan berkhasiat serta melakukan aktiviti fizikal seperti senaman, penjagaan kebersihan, tetapi juga melibatkan hubungan dengan Maha Pencipta dan sesama manusia.
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Demi sesungguhnya, pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik bagi kamu, iaitu bagi mereka yang sentiasa mengahrapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) pada akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah sebanyak-banyaknya (sama ada pada waktu susah mahupun senang)." (Surah al-Ahzab 33:21)
Wallahu a'lam.
Thank you for reading this entry !
Definisi Sihat dan Sakit
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Kemudian, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat." (Surah al-Takathur 102:8)
Ibn Abbas memberi tafsiran nikmat tersebut ialah nikmat kesihatan. Manusia akan dipertanggungjawabkan dengan perkara yang telah dilakukan ketika sihat. Antara yang dikaitkan dengan industri ini seperti makanan tambahan (supplementary food), makanan kesihatan (health food) perubatan tradisional dan pelengkap (tradisional Chinese medicine - TCM), peralatan kesihatan (sofa urut dan alatan semanan), alatan atau bahan kesihatan dan kebersihan (sabun, disinfektan, syampu dan ubat gigi). Untuk memastikan perkhidmatan yang terbaik apabila sakit, maka ia melibatkan pula insurans memberi nafas berterusan kepada hospital swasta yang canggih dan mewah.
Perubatan dan kesihatan kini semakin mahal, mungkin kerana ia kini bergelar "industri". Sebelum kita pergi lebih jauh, marilah kita memahami maksud kesihatan seperti yang dijelaskan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (World Health Organization - WHO). WHO menjelaskan "kesihatan" ialah kesempurnaan aktiviti fizikal, mental, sosial, dan rohani yang baik.
Ini bermakna, sihat bukan bermakna tanpa penyakit. Tetapi bagaimana seseorang itu menjalani kehidupannya? Pesakit diabetes, hipertensi, skizofrenia dan lain-lain boleh dianggap sebagai pesakit yang sihat sekiranya mereka mampu menjalani kehidupan dari sudut fizikal, mental, sosial, dan rohani dengan baik walaupun terpaksa bergantung kepada ubatan-ubatan seumur hidup.
Tafsiran WHO ini juga memberi pengertian "tidak sihat" kepada mereka yang secara zahirnya kelihatan sihat, tetapi tidak mampu bersosial dengan baik seperti menyendiri, murung dan sebagainya.
Ternyata, definisi kesihatan seperti yang digariskan oleh WHO selari dengan ajaran Islam. Namun, Nabi Muhammad S.A.W. telah meletakkan tafsiran kesihatan ini dengan lebih tinggi apabila mengaitkan hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia sebagai salah satu elemen kesihatan. Islam menganjurkan umatnya menjaga kesihatan, mencegah itu lebih baik dan apabila sakit kita disuruh mengubatinya.
Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Setiap penyakit ada ubat penawarnya dan apabila sesuatu ubat itu sesuai dengan jenis penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." (Riwayat Muslim)
Perubatan Rukyah
Kini, perubatan Islam mula mendapat tempat dalam masyarakat. Pusat perubatan Islam atau orang perseorangan yang menawarkan khidmat perubatan Islam kini tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Namun, perkara yang menyedihkan apabila yang dikatakan sebagai perubatan Islam itu sekadar terhad pada jampi, sihir, jin, syaitan, dan iblis serta penyakit buatan orang.
Kaedah perubatan Islam pula hanya dikaitkan dengan bacaan ayat suci al-Quran dan doa-doa tertentu atau lebih dikenali sebagai rukyah. Ada pula pengamal-pengamal perubatan alopati (perubatan hospital atau moden) mengaku sebagai perubatan ini dengan hanya mengamalkan perubatan ini dengan adab dan tertib Islam.
Hujah mereka mungkin berdasarkan ayat Allah ini yang bermaksud: "Dan kami turunkan al-Quran menjadi ubat penawar bagi orang yang beriman dan al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang yang zalim melainkan kerugian." (Surah al-Isra' 17:82)
Mereka mengkaji ayat-ayat al-Quran tertentu dan membacanya untuk merawat apa-apa jua jenis penyakit termasuklah kanser dan penyakit-penyakit yang dianggap berbahaya dan sukar dirawat dalam dunia perubatan moden.
Walau bagaimanapun, hakikatnya al-Quran adalah panduan untuk kejayaan umat Islam di dunia dan akhirat. Ia sebagai dalil kewujudan Allah dan membuktikan bahawa Allah Maha Bijaksana dan Maha Mencipta. Ia bukanlah satu buku teks perubatan khusus dan tidak juga menetapkan ubat yang khusus untuk penyakit yang khusus. Kitab ini ternyata menyuruh manusia supaya berfikir, berusaha dan menambah ilmu untuk kebaikan manusia yang lain, maka peranan yan dimainkan oleh al-Quran sangat besar dan suci untuk dibandingkan dengan ilmu perubatan.
Walau bagaimanapun, berdasarkan beberapa hadis Nabi S.A.W., perubatan dengan rukyah ternyata satu pilihan yang tepat. Pengamal dan pesakit perlu mempunyai keyakinan yang tinggi dan memahami bahawa penyakit itu datang dan pergi dengan izin Allah.
Perhatikan selepas selesa:
- Denyutan jantung makin kencang
- Badan bergegar
- Ada benda bergerak-gerak bawah kulit
- Mengantuk atau mengucap
- Batuk
- Gelisah
- Panas di tengkuk
Jika ada mengalami sebahagian simptom-simptom di atas, kemungkinan besar ada jin yang menghuni tubuh anda. Rukyah MP3 amat bagus diperdayakan tiga kali sehari bagi mereka yang mengalami gangguan jin kerana fadilat ayat -ayat itu amat mustajab bagi mengusir jin-jin jahat atau sihir serta menegur diri kita. Selain itu pesakit perlu juga baca banyak-banyak dalam hati tidak kira masa dan tempat zikir "TAA' HAA" (Surah Taha 20:1)
Jika kesannya selepas baca zikir ini adalah kita akan sendawa..... kiranya jin-jin dalam badan akan sakit dan kepanasan...... dengan mendengar Rukyah MP3 ini, insya-Allah mampu menyembuhkan segala penyakit misteri antaranya:
- Fikiran rungsing atau jika gelish & khayalan
- Pembatal sihir (saka/santau)
- Pagar rumah (pengusir jin dan syaitan)
- Ketenangan rumah tangga
- Anak-anak meragam atau menangis tengah malam
- Penambat kasih sayang antara anak & ibu bapa
- Pendarahan berpanjangan bagi wanita (Istihadah)
- Menguatkan ingatan dan hafalan dalam pembelajaran
Download Link: Rukyah MP3
Perubatan menggunakan ayat-ayat al-Quran atau rukyah kini ada yang secara khusus merawat penyakit yang pernah dirawat oleh Rasulullah S.A.W. dengan ayat yang dibaca oleh Baginda, dan apa pula penyakit-penyakit baru berdasarkan kajian mereka terhadap al-Quran itu sendiri. Ternyata al-Quran merupakan mukjizat bukan sahaja untuk Nabi Muhammad S.A.W. tetapi juga untuk umat-Nya
Pengubatan Alternatif
Tetapi, Nabi S.A.W. tidak pernah menolak untuk berubat dengan cara lain selain ayat-ayat rukyah. Maka, sudah tetentu Islam tidak menolak perubatan alopati atau hospital yang diamalkan sekarang. Yang penting, Islam membimbang perubatan tersebut supaya selari dengan Islam dari segi etika dan syariat terutama sekali dalam kaedah pengubatan, ubat-ubatan dan etika pengamal dengan pesakit.
Terdapat sebuah hadis yang bermaksud: "Hikmah itu ialah barang tinggalan milik Mukmin, sesiapa sahaja yang menemuinya, maka dialah yang lebih berhak atasnya." (Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah)
Hadis di atas menyatakan bahawa ilmu itu ibarat barang tinggalan umat Islam yang tercicir, di mana-mana sahaja kamu menjumpainya, maka kamu ambil, kutip dan galinya. Berdasarkan hadis ini, apa-apa jua keadaan ilmu itu, ia milik orang Islam. Sama ada ia perubatan moden, alopati, homeopati, alternatif dan sebagainya, menjadi tanggungjawab pengkaji Islam untuk membawa ilmu tersebut dalam dunia Islam.
Budaya dan tamadun Islam bukanlah berasaskan bangsa, tetapi bersandarkan kepada al-Quran dan hadis. Nama-nama besar dunia perubatan seperti Ibn Kaldun, Ibn Sina, al-Khawarizmi dan sebagainya bukan datang dari dunia Arab sahaja, tetapi daripada pelbagai bangsa di pelbagai tempat.
Betapa indanya perubatan yang dianjurkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Penjagaan kesihatan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. bukan sekadar memakan makanan berkhasiat serta melakukan aktiviti fizikal seperti senaman, penjagaan kebersihan, tetapi juga melibatkan hubungan dengan Maha Pencipta dan sesama manusia.
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Demi sesungguhnya, pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik bagi kamu, iaitu bagi mereka yang sentiasa mengahrapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) pada akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah sebanyak-banyaknya (sama ada pada waktu susah mahupun senang)." (Surah al-Ahzab 33:21)
Wallahu a'lam.
Thank you for reading this entry !
Tiada ulasan :
Catat Ulasan